Thursday 8 May 2014

Pencuri dan Perompak Tanpa Sedar.

بسم الله الرحمن الرحيم
Ingat mula nak tulis tajuk "Ada orang KL (Kuala Lumpur bukan Keratong 8) Pencuri dan Perompak." Tak bagus tajuk itu, getus fikirku. Aku dibesarkan dan pernah belajar di KL. Sesekali aku datang balik ke KL tuu.
(mynewshub.my - Jalan Tuanku Abdul Rahman
Bagi sesetengah orang yang tinggal dan bina keluarga bukan mudah untuk berlaku jujur kepada diri sendiri. Bukan setakat di KL sahaja, di mana-mana sahaja di dunia ini. Cukup malang sesetengah individu yang terus total memandang meterial (kebendaan) dalam meladeni kehendak malah desakan hidup, sehingga lupa dengan nilai berlaku jujur kepada diri sendiri.

Inilah akibatnya bila tidak menyedari cara bukan hukum dan sebenarnya hukum memayungi, melindungi atau mengawasi cara hidup hamba Allah SWT.
(Gambar dalaman JAKEL TAR - https://www.google.com.my
Sebahagian pemilik gedong perniagaan adalah orang yang jujur. Malangnya mereka mempunyai pekerja yang berjenama musibat. Jadi musibat kerana melakukan sesuatu yang dipanggil "Cara menghalalkan hukum" Hukum yang dimaksudkan ialah bukan undang-undang ciptaan manusia, tetapi hukum yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Sesuatu yang tidak lepas dari perentah dan larangan Allah SWT.

Tahulah kehidupan di Kuala Lumpur, begitu mencabar. Mencabar sehingga meruntuhkan keimanan seseorang pun banyak terjadi. Antaranya pekerja Jakel di Jalan Tengku Abdul Rahman. Sanggup tukar bil pekerja lain yang boleh dibuli, jadi bil daya usaha sendiri. Tujuannya untuk dapat duit komesen lebih. Maka ramailah pembuli dan mangsa bulinya pun ramai. Hendak-hendaknya pekerja dari Jakel dari daerah lain, kena transit sekejap seminggu dua di Jakel TAR tersebut.

Pastinya pemilik gedong perniagaan memerlukan pekerja yang bukan sekadar jujur kepadanya, tetapi juga jujur kepada rakan sekerja dan jujur kepada pelanggan majikannya. Yang penting jujur kepada diri sendiri, barulah tiada pekerja musibat berkenaan dalam menggunungkan rezeki Allah SWT.

Dengan duit itu membelai cantik kenderaan berjenama, duduk rumah sewa atau milik sendiri, dengan duit itu untuk tokok tambah darah dalam badan dan segala bagai. Malangnya dengan duit cara itu juga, dikirim atau diberi untuk emak dan bapak atau keluarga di kampung atau asal mana sahaja pekerja musibat tersebut. Dengan duit itu juga keluar bercouple (Haram disisi Allah SWT). Dari sumber haram kepada perkara haram juga yang dibuatnya. Itu Maha Adilnya Allah SWT.
 ... beaded chiffon bli lagi....hahahahaah,sampai die nak pilih kain pon punye la lame..
mcm my mom plak pengantin!!!aisehhhhhhhh. Jakel, Jalan TAR
Itulah kisah sebahagian manusia yang menjadikan perkara haram jadi halal dan halal ditukar jadi haram. Ingat cara manusia tidak semuanya menghalalkan hukum Allah SWT. 

No comments:

Post a Comment